Еньовден

Tuesday, June 24, 2008

Заминавам за Дания- it’s official! Само дето, досега не се намери кой да ми кажe, че трябва да търся майл в account- а си в сайта на University of Copenhagen. Нищо, така си дойде като прекрасен подарък за рождения ми ден.

От сутринта (като изключим среднощния sms на Ива от „Младежки“) се заредиха пожелания… Най- много ме изкефи това на Джоки:
– Дес, честит рожден ден! (удивителната е много важна- Джоки не използва удивителни… ) Пожелавам ти скорошно незабравимо преживяване в Дания и като цяло- продължавай да цениш и търсиш не- симулацията и не- симулиращи екземпляри Къде ми е тортата?

Янко пък днес има имен ден. Поиска да му пожелая да се поти по- малко…

П.П. Коментар за рождения ми ден от Ink Brothers BG. Виж, това е нещо неочаквано и страшно приятно. 10x again, Geni!

П.П.2 Младост.Живот.
Усмивка. Трепет.
Развяваща се коса.
Въртене в кръг.
Разперени ръце.
Отворено сърце.
Боса. Трева. Зелена.
След това жълта.
После пак зелена.
Ден. Нощ.
Сумрак. Утро.
Въртене в кръг.
Разперени ръце.
Струя въздух.
Ръка. Докосване.
Поглед към небето.
Усмивка. Лице. Ти.

Честит рожден ден.

Третото нещо, което ме стопли днес… От Ивета!

П.П.3 Един гей беше единственият човек, който ми подари цвете днес. Показателно!

П.П.4 Не съм знаела, че познавам толкова много прекрасни хора!!!

П.П.5 И един човек, който ме просълзи с пожеланието си- Fedaykin!

П.П.6 Малчо ми напомни, че днес е рождението на Йоан Кръстител.

П.П.7 Днес е Еньовден. Стои по значение с Коледа, Великден, Гергьовден. Наричан е още Яневден, Иванден, Иван Бильобер, Драгайка, Яньовден. Празнуването му се споменава още в някои средновековни източници.

Това е най- дългият ден в годината. Годината клони към зима от този ден нататък. Вярва се, че Дядо Еньо отива за сняг, който изсипва на Коледа.

Корените на подобен род празници препращат към древни магически начини за осигуряване на плодородие и здраве. Винаги се свързват с трите култови елемента: огън, вода и растителност.

Слънцето си почива, затова стои по- дълго на небето; измива се с живата вода и окъпано и подмладено се „обръща назад“. Палят се огньове (култ към слънцето), които се прескачат за здраве и добра реколта.

„Еньовденстата нощ е времето на най- голямото могъщество на природата. Събраните през тази нощ треви се смятата за най- добрите лекарства.“ Според народните представи, съществуват 77 и половина болести. 77- те могат да се лекуват с билки, а за „половината болест“, която е с незнайно име, няма лек. Прави се яневска китка от 77 билки, а една трева се разцепва на две- за „половината болест“.

Еньовчето, което цъфти само на този ден, се използва за лекуване на залюбени от змей.

Къпането във вода на Еньовден е полезно и лековито, но и много опасно, тъй като водата иска жертвопринушение. Тя осъществява прехода към отвъдния свят.

Момите обикалят нивите с Еньова буля, за да падне дъжд. След обиколката се събират и напяват пръстени.

Нощта срещу Еньовден момата откъсва 2 стръкчета еньовче, потапя ги във вода и ги оставя „за звездите“. Ако се разцъфнат и двете, тя ще се омъжи за момъкът, на който е нарекла еньовчето. На някои места вярват, че когото сънуваш през нощта срещу Еньовден, него ще вземеш. (Жалко, че не си спомням… Явно ми е рано за „вземане“… )

На Еньовден не се работи- счита се, че Еньо ще прати градушка на нивите на онзи, който не го е почел.

Родена съм на 24 юни по обяд! Дали има символика?

Вашият коментар

