Какво е да си „хомосексуалист“?

Преди време се присетих за една случка от детството, за която исках да драсна два-три реда… Тя изплува и докато гледах „Katzenball“ в „American Corner“, въпреки че връзката е по-скоро косвена.

Ще ми се да ви разкажа за първия път, когато чух думата „хомосексуалист“. Сигурно ще сбъркам, ако тръгна да умувам точно на колко години съм била. Да кажем… била в зората на ранните си тинейджърски години. По телевизията даваха някакъв (вероятно френски) филм, в който главният герой беше именно „хомосексуалист“. Тогава направих опит сама да разгадая значението на тази толкова мистериозна дума.

Нямам ясен спомен какъв точно е бил сюжетът, но ми се струваше, че героите от филма използват тази дума прекалено нападателно. Сякаш това е най-долна обида, омерзение… Започнах да търся причините са тази ненавист…

Какво му има на този човек? Какво е направил, че да си навлече гнева им? Престъпник ли е? Това ли значи да си „хомосексуалист“? Ще го съдят ли? Къде му е адвокатът?

Колкото и да се опитвах да изровя причини… такива не се появяваха. Нямаше за какво да се хвана. Не виждах нищо нередно в този спокоен, къдрокос, интелигентен на вид младеж… С очила. Даже ми допадаше. Беше открит, семпъл и без да трепне заявяваше: Аз съм хомосексуалист. (Поне такъв беше преводът.) Все едно казваше: Не ми пука за обидите ви, аз нося гордо това звание.

Това още повече ме обърка. Вкопчвах се във всяка своя мисъл, но тя мигновено се изплъзваше. Всяка следваща ми се струваше все по-абсурдна от предишната… Какво значи да си „хомосексуалист“?!

Заозъртах се. Святках поглед между телевизора и майка ми, за да получа някакъв жокер. Тя обаче беше прекалено залисана в кухнята. Сякаш не обръщаше внимание нито на филма, нито на мен. Беше вглъбена в нещо свое си. Искаше ми се да я питам какво значи тази дума, но имах усещането, че значението й е прекалено ужасно, за да посмее някой да обяснява пред дете подобни неща…

Известно време след това разбрах значението… Думата обаче вече бе излязла от употреба. Не било правилно да казваш, че някой е „хомосексуалист“, а че е гей. Това го каза един гей (хомосексуален) в едно интервю. Оказа се, че тия хора нищо им няма и ни най-малко не са престъпници…

Не след дълго от синия екран започнаха да се появяват повече от тия гейове… Говореха убедително. Сред тях имаше и лесбийки… Помня ясно Десислава Петрова и тогавашната й приятелка. :) Хората просто искаха да им се даде право да се обичат, без да се крият от никого…

Тогава аз все още не осъзнавах, че увлечението ми по Sinéad O’Connor ( а и по една камара други жени) не е само заради таланта й. :) Изпитвах необяснимо страхопочитание… Намирах я за много красива жена, но само толкова. А може би  и тайничко ми се е искало да приличам на нея…

Завиждам на онези, които са били на концерта…

Вашият коментар

