Малък портрет

Виждам го как се залива от смях, ама умира от кеф, докато държи в ръцете си една от книгите, която съм донесла за социалната институция, в който живее. Питам го дали му харесва. Отговаря утвърдително. Слабичък е, чернокос, с изнежени ръце. Оказва се, че този извънреден изблик на радост го е обзел заради това, че неговото име и името на автора са едни и същи. Докато разказвам какъв голям успех е постигнал този български писател извън граница, детето продължава да зяпа книгата с прехласнат поглед и се усмихва широко… все едно от това зависи животът му. Питам го дали и той би искал да стане писател, дали обича да чете, но той мигновено изчезва от погледа ми.

Заговарям и още няколко деца, които живеят в „дома“. Подканвам ми да ми разкажат какво са чели последно и какви книги са си избрали. От време на време сред децата се появява и първото момченце, с което съм разговаряла. Искам да му направя снимка, но той е твърде срамежлив, за да ми позволи да направя повече от един портрет.

Когато идва време да си ходим, той ни изпраща до входната врата и се обляга от външната страна на студената стена.

– Нали ще прочетеш книгата, която ти донесох… тази с писателя, който е кръстен на тебе?

– Някой я взе…

– Нищо, ти ще си я намериш и ще я прочетеш. Нали обичаш ли да четеш?

Той сбърчва устни и изстрелва…

– Аз не мога.

– Как да не можеш? Не ви ли учат тук?

– Мне.

Мисля, че никога в живота си не съм, че чувствала по-глупаво. Проблемът тук не бил, че децата нямат какво да четат, а че някои от тях не могат да четат… Затова и не обичат.

One thought on “Малък портрет

  1. Pingback: Малък портрет | К+

Вашият коментар

